Manifest
Igra, misao, san
Od majke koja se zove Art-kino i oca koji je nepoznat, iz riječkih je kulturnih voda na svijet izronio RIFF - Riječki filmski festival.
Majka mu je u naslijeđe predala svoje najmoćnije osobine: umjetnička izvrsnost, otvorenost, društvena odgovornost, predanost, integritet i želja za znanjem. Što će RIFF s time činiti, ne znamo, ali s veseljem ćemo pratiti kako raste i razvija se. Jedno je pak izvjesno: RIFF se već sada igra, razmišlja i sanja, baš kao i Art-kino. Baš kao što to u 2020. godini čini i Europska prijestolnica kulture - Rijeka, kojoj ova nova filmska svetkovina pripada.
Iz nečega što se zove "nova psihologija osobne slobode"1 naučili smo da je zabava jedna od temeljnih ljudskih potreba i da smo mi, ljudi, uz kitove i delfine, vjerojatno jedina živa bića koja se igraju cijeli život, i zbog toga što to činimo, mi cijeli život učimo. Zato, s ponosom i predrasudama, kažemo: Riječki filmski festival prije svega je radosna zabava, i to zabava na koju su pozvane sve generacije, jer ne zaboravimo, igramo se cijeli život!
Ipak, ne dajmo da nas zabava zavara, jer RIFF je i partybreaker. On je mislilac, filozof koji roni po dubinama svijeta i propituje njegove stavove o biti života, pravdi, istini i ljepoti. Neki od RIFF-ovih učitelja inzistiraju na tome da film ne priča priču i ne pokazuje stvari, likove ili akcije, nego ih misli.2 Tako i RIFF pozdravlja film kao misao i zove sve koji u filmu nalaze snažan poticaj za promišljanje i priliku za spoznaju.
I baš zato što racionalna spoznaja nije jedino što nas kroz život vodi, Riječki filmski festival želi biti i mjesto za namjerno sanjanje, a svi znamo da su nam snovi neophodni. Sedamdesetih godina 20. stoljeća, B.F. Kawin je jednu od svojih knjiga o filmu3 započeo pitanjem: "Film je san - ali čiji?"
Ako ovaj čitatelj ili čitateljica sanjaju, onda neka urone u Riječki filmski festival i otkriju svoje snove!
1 Glasser, William. Teorija izbora: nova psihologija osobne slobode. Zagreb, Alinea: 2004.
2 Frampton, Daniel. Filmosophy. London, New York: Wallflower, 2006.
3 Kawin, Bruce F. Mindscreen: Bergman, Godard and First-Person Film. Princeton: Princeton University Press, 1975.